Thursday, January 10, 2008

Aburame Shino

Shino Aburame by Masashi Kishimoto.
Shino Aburame by Masashi Kishimoto.


"Shino" adalah nama yang diberikan kepada samurai Inuzuka dari Hakkenden, novel mengenai samurai anjing. Aburame (油女) bererti "Wanita minyak" dan nama penuh "Shino Aburame" hampir menyerupai dengan perkataan Jepun bagi lipas, aburamushi (油虫).

Boleh mengawal serangga.

Latar belakang

Salah satu dari serangga Kikaichu Shino.
Salah satu dari serangga Kikaichu Shino.

Aburame Shino adalah pendiam dan suka berseorangan serta merupakan ahli Pasukan 8 (Pasukan Kurenai). Dia mempunyai rakan sepasukan Inuzuka Kiba dan Hyuga Hinata. Shino biasanya tampak tidak beremosi, tidak pernah senyum dan selalu bercakap dengan serius. Kehidupan lalu dan sejarah silamnya tidak pernah diceritakan.

Shino bijak dan analitik. Seperti Nara Shikamaru, Shino memenangi sesebuah pertarungan dengan merancang strategi beberapa tapak mendahului pihak lawan. Kehebatan Shino juga diakui oleh Uzumaki Naruto yang selalunya enggan mengakui kelebihan Genin lain. Sebagai ahli keluarga Aburame, Shino telah dijadikan perumah kepada sejenis species serangga yang menjadikan chakra sebagai makanan. Sebagai balasan, serangga ini mematuhi segala perintah dan arahan Shino serta bertindak sebagai senjata dalam pertempuran. Oleh sebab hubungan 'intimnya' dengan serangga, Shino meluangkan masa lapangnya memerhatikan serangga dan membuat analogi yang turut melibatkan serangga. Malah, personaliti Shino yang seakan-akan serangga menyebabkan kerenahnya sedikit pelik dan kehadirannya tidak berapa dialu-alukan.

No comments: